Simon's Town - Reisverslag uit Simon's Town, Zuid-Afrika van Rina Vos - WaarBenJij.nu Simon's Town - Reisverslag uit Simon's Town, Zuid-Afrika van Rina Vos - WaarBenJij.nu

Simon's Town

Blijf op de hoogte en volg Rina

03 Januari 2014 | Zuid-Afrika, Simon's Town

3 januari 2014

Als we wegrijden om even na 9.00 uur is het weer 26 graden. En de airco doet het prima in de auto. We gaan via Hermanus en Betty's Bay naar Simons Town. Langs de kust rijden we zijn al snel in Betty's Bay. Daar is in december nog een walvis gezien en er is ook een pinquin kolonie. Daar willen we naartoe en volgen het bord met de pinquin er op. Natuurlijk zijn we nog steeds niet gewend aan de Zuid-Afrikaanse bewegwijzering en gaan dus een verkeerde weg in. Na even vragen moeten we naar het strand en dat is 2 km. verderop. Als we het gevonden hebben zijn we een van de weinigen daar. Er staat nog 1 andere auto. We lopen naar de ingang van het gebied en betalen R20, dat is 1.40 euro voor 2 personen. Er is een boardwalk aangelegd waar we overheen moeten. Het stinkt hier in ieder geval wel en de eerste pinquins zien we al meteen op de rotsen zitten. Met een flink aantal zwarte grote vogels die waarschijnlijk het eten van de pinquins willen stelen zodra zij terug keren van zee. Tot aan het einde van de boardwalk maken we weer voldoende foto's en gaan dan terug. Op het moment dat we van de boardwalk af zijn en naar de camper willen komt er een auto aanrijden met 5 mensen die uit de achterbak 6 dozen halen waar een pinquin op staat. Ik vraag wat er in die doos zit en het zijn inderdaad pinquins. Ze gaan voor het eerst naar zee. We blijven natuurlijk kijken en zien hoe ongeveer 12 pinquins worden vrijgelaten. Later vertelt een van hen dat het de jongen zijn van ouders die ze verlaten hadden omdat ze onder de olie zaten en geen vis meer konden halen om hun jongen te voeren. De organisatie heeft de jongen grootgebraht en nu is het tijd dat zij weer worden vrijgelaten. Natuurlijk staat dat ook weer op de foto waarna we verder gaan richting Muizenberg en Simon's Bay. Eerst door Gordon's Bay (niet de onze) en via de N2 en de R310 naar Muizenberg. Daar komen we in een enorme file terecht. Het is een tweebaans weg en als de brandweer er ook nog door moet dan is dat een heel gedoe. Het is hier super toeristisch en overal staan auto's geparkeerd zodat de mensen via een tunnel onder het spoor naar het strand kunnen gaan. Er is een aantal stoplichten waardoor de file waarschijnlijk veroorzaakt wordt. Het lijkt de Utrechtse Baan wel. Als we weer door kunnen rijden komt het volgende opstakel. Er is een spoortunnel waar we niet onderdoor kunnen. Omrijden dus. Bij Simon's Bay aangekomen is het even zoeken naar de camping maar opeens zien we hem aangegeven langs de weg. Er is nog plaats en we reserveren voor 2 nachten met het idee morgen eerst naar Cape Point te gaan, terug te komen en dan overmorgen naar Kaapstad. We bekijken de afstand nog eens goed en he is maar 22 km. naar Cape Point. Daar hebben we dus geen dag voor nodig, wat doen we dan met de rest van de tijd. We besluiten om dan maar 1 nacht op de camping te blijven en morgen na Cape Point naar Melkbosstrand te rijden waar een camping is dichter in de buurt van Kaapstad. Bij navraag of er een restaurant in de buurt is vertelt de campinghouder dat er binnen 1.8 km een heel goed restaurant is. We gaan lopen en eenmaal onderweg blijkt dat het geen 1.8 km maar 3.5 km. is. Het restaurant is zeer goed, ligt aan het water en heeft een heel goed stukje vlees en vis. Maar we moeten ook nog terug. Op een redelijke tijd zijn we klaar met eten en beginnen we aan de terugweg. Overal wordt gewaarschuwd voor Baboons (Bavianen). Op grote borden wordt er gewaarschuwd voor deze apen, zij kunnen agressief zijn. Je bent tenslotte in hun territorium. We hebben ze op de heenweg niet gezien maar je weet maar nooit. Alweer proberen we voor donker op de camping te komen en stappen aardig door. Opeens stopt er een auto en de bestuurder vraagt waar we heen gaan en of hij ons ergens kan afzetten. Dat komt goed uit. Hij zet ons af bij de camping die aan de weg ligt en wij bedanken hem vriendelijk. Onderweg vertelt hij dat de bavianen heel agressief worden als je ze probeert weg te jagen. Ze kunnen je zelfs doden als ze in je nek bijten. We zijn dus gered, een half uur eerder dan we gepland hadden en een risico minder. Morgen gaan we hier weg want de camping is niet fris, sterker nog hij is smerig.